ALGEMENE
Voorwaarden
1. Onze diensten
De activiteit van AKTIK bestaat in het verstrekken van bedrijfsjuridisch advies enerzijds en het verlenen van allerhande juridische bijstand en diensten anderzijds.
2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
De huidige algemene voorwaarden zijn van steeds toepassing op elke door AKTIK aanvaarde opdracht, met inbegrip van eventuele vervolgopdrachten en nieuwe opdrachten. Het aan AKTIK overmaken van een opdracht impliceert dat u kennis hebt genomen van deze algemene voorwaarden en dat u zich hiermee akkoord verklaart. Deze voorwaarden maken deel uit van de overeenkomst tussen u en AKTIK.
Huidige algemene voorwaarden hebben eveneens voorrang op de eventuele voorwaarden van de klant, die uitdrukkelijk worden uitgesloten. In geen enkel geval kunnen de algemene voorwaarden van de klant door AKTIK als stilzwijgend aanvaard worden beschouwd. Indien de aanvaarding door de klant van een door ons kantoor uitgebrachte offerte voorbehouden of wijzigingen bevat, komt de overeenkomst pas tot stand nadat AKTIK in haar orderbevestiging aan de klant schriftelijk bericht heeft met deze afwijkingen in te stemmen.
3. Totstandkoming en uitvoering van de opdracht
AKTIK zal pas geacht worden een opdracht te vervullen op voorwaarde dat de opdracht duidelijk schriftelijk door de klant werd bevestigd en deze ook uitdrukkelijk door AKTIK schriftelijk werd aanvaard. Het louter doorsturen van een vraag of opdracht, brengt geen overeenkomst tot samenwerking teweeg.
In elke hypothese, behoudens uitdrukkelijke en andersluidende schriftelijke overeenkomst, zal geen enkele opdracht uitwerking krijgen zolang een provisie of eerste onderdeel van een vaste prijs – afspraak, voor zover deze werd gevraagd, niet volledig werd betaald. AKTIK draagt in deze tussenperiode ook geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid.
4. Correcte en volledige informatie
AKTIK informeert de klant over de uitvoering van haar opdracht.
De klant geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van AKTIK, alle nuttige informatie aan AKTIK. Alle nuttige stukken worden, indien mogelijk, bij aanvang van de opdracht bezorgd aan AKTIK.
De kwaliteit van onze dienstverlening is afhankelijk van de kwaliteit van de informatie die u ons verschaft. De klant staat steeds in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan ons verstrekte gegevens, informatie en stukken. De klant zal AKTIK ook op de hoogte brengen van eventuele nieuwe feiten of omstandigheden, van welke aard ook, die verband houden met de uitvoering van de opdracht.
Indien de klant onjuiste of onvolledige informatie verstrekt, kan AKTIK niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen ervan.
In het kader van onze dienstverlening kan u diverse documenten van ons kantoor ontvangen. Het is uw verantwoordelijkheid om deze zorgvuldig te lezen. Controleer of de voorgelegde documenten in overeenstemming zijn en meld eventuele onregelmatigheden.
5. Beroep op derden
Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de klant akkoord dat AKTIK, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke of gespecialiseerde opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten, al dan niet binnen het kantoor, voor de uitvoering van zijn opdracht.
Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de klant de keuze daarvan aan AKTIK. De kosten hiervan worden aan kostprijs gefactureerd aan de klant. Indien AKTIK het nodig acht, kan hij of zij een beroep doen op andere derden, zoals notarissen, (technisch) deskundigen of accountants, edm. gekozen in overleg met de klant. De kosten ervan worden aan kostprijs gefactureerd aan de klant.
6. Uitvoeringstermijn en eventuele klachten
De uitvoeringstermijnen van de aan AKTIK toevertrouwde opdrachten zijn slechts gegeven als aanwijzing en een eventuele vertraging kan geen aanleiding geven tot verbreking van de overeenkomst of tot enige schadevergoeding.
Ons kantoor is gericht op het voldoen aan de wensen van onze klanten. Mocht u problemen of vragen hebben, dan staat ons kantoor tot uw beschikking. Eventuele klachten dienen ons binnen de 7 werkdagen na het ontdekken van een probleem schriftelijk te worden overgemaakt.
7. Vergoedingen en betalingen
De wijze waarop onze vergoeding en kosten worden berekend, is in het algemeen het voorwerp van voorafgaand overleg met de klant. Bij de aanvang van elke opdracht worden dan ook duidelijke afspraken gemaakt over het ereloon en de kosten, en desgevallend de betalingsmodaliteiten tussen AKTIK en de klant.
Iedere factuur (van het ereloon en gebeurlijk de kosten) worden verhoogd met BTW (op heden 21%) volgens het geldend tarief op datum van uitgifte van de factuur.
AKTIK kan voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten (provisie) vragen. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de klant betaalt aan AKTIK, voorafgaand aan een gedetailleerde ereloon – en kostenstaat.
Bij afspraak van een vaste prijs, wordt een eerste onderdeel van deze vaste prijs gevraagd bij aanvang van de opdracht. Behoudens uitdrukkelijk andersluidende en schriftelijke afspraken, starten de prestaties van AKTIK pas nadat dit eerste onderdeel is betaald en ontvangen.
Alle ereloon – en kostenstaten bevatten, behoudens bij een vaste prijsafspraak, een overzicht van de geleverde prestaties tijdens de periode waarop de prestaties betrekking hebben. Ook worden afzonderlijk de administratieve kosten of gerechtskosten bepaald.
AKTIK beschikt over de mogelijkheid om tussenstaten op te stellen. Eventuele voorschotten zullen daarbij in mindering worden gebracht.
Komt het dossier op zijn einde, dan ontvangt u een eindstaat. In de eindstaat van ereloon en kosten worden de voorschotten op het totale bedrag in mindering gebracht.
De klant betaalt de voorschotten en/of de eindstaat van kosten en ereloon van AKTIK binnen de veertien (14) dagen na ontvangst van de factuur die geacht wordt ontvangen te zijn daags ná de datum van de factuur. AKTIK kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen.
Indien de klant niet akkoord gaat met het gevraagde voorschot, de tussenstaat of de eindstaat moet hij deze staat binnen de acht (8) dagen na ontvangst, zijnde de dag ná de datum van het voorschot, de tussenstaat of de eindstaat, aangetekend en schriftelijk protesteren en de reden kenbaar maken waarom hij/zij niet akkoord gaat met de ereloonstaat. Bij het verstrijken van de voormelde termijn wordt de klant geacht de factuur te hebben aanvaard.
Indien de klant dit bedrag niet binnen de veertien (14) dagen kan betalen, dient hij of zij AKTIK hiervan gemotiveerd binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de factuur, die geacht wordt ontvangen te zijn daags ná de datum van de factuur, schriftelijk in te lichten.
Een afbetalingsplan of gespreide betaling kan enkel worden verleend indien hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming wordt verleend door AKTIK.
Facturen zijn contant betaalbaar op de vermelde vervaldag te Ichtegem in de aangeduide munt en zonder korting, zoals opgegeven op de factuur.
De wet van 2 augustus 2002 ter bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties is van toepassing.
Indien de factuur op de vervaldag niet is betaald, dan is van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een interest verschuldigd aan een interestvoet van 12 procent per jaar vanaf diens uitgifte. Elke laattijdige betaling door de klant verleent AKTIK tevens het recht om een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen van 10% van de factuurbedragen met een minimum van 250 EUR per factuur.
Bij niet betaling van een factuur op haar vervaldag worden alle openstaande, zelfs niet vervallen facturen, meteen opeisbaar.
Alle kosten verbonden aan het invorderen van de achterstallige factuurbedragen via minnelijke en gerechtelijke weg, inclusief de gerechtsdeurwaarder- en advocaatkosten, zullen worden doorgerekend aan de klant.
In geval van verzuim van betaling na vervaldag van de factuur, is AKTIK tevens gerechtigd zijn werkzaamheden onmiddellijk te staken totdat de klant volledig aan zijn of haar betalingsverplichtingen heeft voldaan, en zonder dat dit tot enige aansprakelijkheid van AKTIK kan leiden. Dergelijke staking zal evenwel voorafgaandelijk en schriftelijk (per brief of e-mailbericht) aan de klant worden meegedeeld. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de klant.
8. Derdengelden
AKTIK stort alle bedragen die hij voor zijn klant ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan zijn klant. Indien AKTIK een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt zij de klant van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.
AKTIK mag op de bedragen die hij ontvangt voor rekening van de klant sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. AKTIK brengt de klant hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet evenwel geen afbreuk aan het recht van de klant om de ereloonstaten van AKTIK te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.
AKTIK stort alle bedragen die hij van de klant ontvangt voor rekening van derden zo snel mogelijk door aan deze derden.
9. Vertrouwelijke informatie
Iedere partij, AKTIK en de klant, verbindt zich ertoe geen vertrouwelijke informatie over de andere partij, waarvan zij in het kader van deze samenwerking kennis heeft, aan derden bekend te maken, met uitzondering van informatie die aan derden moet worden meegedeeld voor de goede uitvoering van het contract en de wettelijke uitzonderingen.
10. Bescherming van persoonsgegevens
In het kader van de activiteit van ons kantoor kan u ertoe gehouden zijn om persoonsgegevens mee te delen.
In dit geval is de verwerkingsverantwoordelijke van de verzamelde gegevens:
AKTIK BV, Mitswegestraat 176, 8480 Ichtegem, België — e-mail: joost@aktik.be
AKTIK BV verwerkt de gegevens in overeenstemming met de regelgeving die van toepassing is op persoonsgegevens en in het bijzonder de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en haar uitvoeringsbesluiten en de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
Alle relevante informatie over de verwerking van deze gegevens is beschikbaar op onze website www.aktik.be of op aanvraag op het hierboven weergegeven adres.
11. Bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme
Met de bereidheid deel te nemen aan de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en in toepassing van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, verbindt u zich ertoe de vragen te beantwoorden die AKTIK u in dit verband dient te stellen en de vereiste documenten te bezorgen op eerste aanvraag.
12. Aansprakelijkheid
AKTIK levert een inspanningsverbintenis die zij naar best vermogen zal uitvoeren. AKTIK kan daarbij geen welbepaald resultaat garanderen. AKTIK kan slechts worden aangesproken voor haar opzettelijke fout.
Alle advocaten van AKTIK zijn verzekerd via een collectieve verzekering ‘burgerrechtelijke beroepsaansprakelijkheid’, afgesloten door de Orde van Vlaamse Balies, bij Amlin Insurance SE via Vanbreda Risk & Benefits met polisnummer LXX034899. (hierna ‘Verzekering’).
De beroepsaansprakelijkheid van AKTIK en de advocaten die het dossier behandelen, is beperkt tot het bedrag dat gedekt wordt via de Verzekering. De klant vindt de hoger vermelde Verzekering aldus voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de bewezen schade die zij/hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van een advocaat van AKTIK, in alle gevallen en ongeacht het karakter van de fout, wordt beperkt tot het bedrag waarvoor de advocaat is verzekerd.
Het verzekerde bedrag van de Verzekering biedt een waarborg van 2.500.000 euro per schadegeval.
AKTIK wijst elke aansprakelijkheid af, van welke aard ook, met betrekking tot adviezen en diensten die verstrekt worden door advocaten die geen deel uitmaken van ons kantoor, deskundigen of elke andere leverancier van diensten waarop het kantoor eventueel een beroep zouden moeten doen in het raam van onze bijstand in uw dossier. AKTIK kan gebeurlijk enkel aansprakelijk zijn voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit de aan ons kantoor verleende opdracht.
In ieder geval is de schadevergoeding die eventueel zou verschuldigd zijn door ons kantoor steeds beperkt tot het bedrag dat door haar voor de kwestieuze opdracht werd gefactureerd en ontvangen, behoudens in geval van opzet.
13. Beëindiging van de overeenkomst
Bij afsluiting van het dossier, wordt de klant hiervan schriftelijk door AKTIK ingelicht. Na het afsluiten van het dossier, wordt het dossier gearchiveerd en vijf jaar bijgehouden vanaf de datum van de kennisgeving waarin wordt meegedeeld dat de overeenkomst wordt beëindigd. Na vijf jaar wordt het dossier vernietigd.
De klant kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door AKTIK daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen.
AKTIK maakt zijn eindstaat van ereloon en kosten over aan de klant, rekening houdende met zijn prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst. AKTIK kan geen schadevergoeding vragen.
Op eerste verzoek zal AKTIK binnen een redelijke termijn aan de klant de stukken van het dossier terugbezorgen.
AKTIK kan ten allen tijde een einde maken aan de overeenkomst, door de klant hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop hij zijn prestaties staakt, dient AKTIK rekening te houden met de mogelijkheid voor de klant om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.
In geval van faillissement, gerechtelijke vereffening of vrijwillige beslissing tot feitelijke stopzetting of vereffening van het bedrijf van de Klant, heeft AKTIK het recht om de overeenkomst te ontbinden en een schadevergoeding te vorderen van de door haar geleden schade, dit alles zonder rechterlijke tussenkomst.
14.Toepasselijk recht en bevoegdheidsbeding
De rechtsverhouding tussen ons kantoor en haar klanten wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Indien er een geschil ontstaat tussen de partijen waarover geen minnelijke akkoord bereikt kan worden, zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen bevoegd, zonder afbreuk te doen aan de bevoegde instanties bij de Orde van Vlaamse Balies of de balie van West-Vlaanderen.
Indien een of meerdere bedingen van deze algemene voorwaarden ongeldig of nietig zouden zijn, dan tast dit de geldigheid en de afdwingbaarheid van de andere bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan.